Основний критерій, за яким відрізняються різні структури ринку, це кількість і розмір виробників і споживачів на ринку, тип товарів або послуг, що реалізуються, і ступінь доступності інформації про них.
Прийнято виділяти кілька основних факторів, визначальних структуру ринку. Перший фактор – Це число продавців на ринку; другий – характеристика продукції; третій – наявність бар'єрів входу-виходу; та четвертий фактор – це доступність інформації на ринку.
Згідно з методикою існує декілька критеріїв визначення (Оцінки) типу ринкової структури: число учасників ринку, індекс концентрації (CR), індекс Херфін-даля-Хіршмана (НН1), бар'єри входу-виходу, контроль за цінами, ступінь диференціації продукції та ін.
відповідно до географічного положення виділяють місцевий ринок, національний та світовий ринок, регіональний ринок. відповідно до обмеження конкуренції виділяють монополістичні та олігополістичні ринки, ринок досконалої конкуренції, монополістичної конкуренції.